پیشنهاد روس ها به ایران برای احداث کریدور جدید شمال-جنوب
ذاکری در نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بار انداز راه آهن آستارا-آستارا با حضور روشن رستم اف، رئیس راهآهن کشور آذربایجان، اظهار کرد: راه آهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم باتوجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی، این همکاریها ادامه یابد.
وی افزود: باتوجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی بیان کرد: باید حمل و نقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه، آذربایجان، ایران و نهایتاً کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.
ذاکری یادآور شد: در زمان حاضر در ۵ نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و براساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.
ذاکری گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده ایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.
وی تاکید کرد: تعدادی از شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی فعالیتهای خوبی را شروع کرده اند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعالتر شوند. همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید. از شرکتهای حمل و نقلی در کشور خواسته ایم که کریدور شمال- جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.
وی تاکید کرد: احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت- آستارا حتما باید از ظرفیت موجود شمال- جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم. امیدواریم جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم.
رئیس راهآهن آذربایجان با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاریهای ریلی طرفین شد.
وی با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا – آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال – جنوب، گفت: در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقمندیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راهآهن دو کشور برگزار میشود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پیشنهاد روس ها به ایران برای احداث کریدور جدید شمال-جنوب" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پیشنهاد روس ها به ایران برای احداث کریدور جدید شمال-جنوب"، کلیک کنید.