راهکارهای سند تحول برای اعمال هوشمند حقوق زندانیان – خبرگزاری دیجیتوهان | اخبار ایران و جهان

راهکارهای سند تحول برای اعمال هوشمند حقوق زندانیان - خبرگزاری دیجیتوهان | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری دیجیتوهان، 8 سند تحول و تعالی قوه قضاییه با تحلیل هفت ماموریت قوه قضاییه که بر اساس قانون اساسی مشخص شده، علل و عوامل فاصله این ماموریت ها با وضع مطلوب را شناسایی کرده و راه های اجرایی رفع این موانع را تعیین کرده است.

دومین چالش یا مانعی که سند تحول قضایی در مسیر تحقق چهارمین ماموریت قوه قضاییه تحت عنوان «کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمان و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام»، شناسایی کرده، «ضعف در کیفیت اجرای احکام کیفری و نظارت بر امور زندانیان» است.

برنامه سند تحول برای افزایش کیفیت اجرای احکام کیفری و نظارت بر امور زندانیان

سند تحول «اجرای ناقص قوانین و مقررات حاکم بر امور زندانیان» را عامل ایجاد چالش ضعف در کیفیت اجرای احکام کیفری و نظارت بر امور زندانیان، دانسته و ذیل دو راهبرد اِعمال هوشمند، شفاف و برخط اجرای آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط با حقوق زندانیان و پیشگیری از وقوع تخلفات کارکنان زندان به ارایه راهکارهای متناسب برای این دو راهبرد، پرداخته است.

1- اِعمال هوشمند، شفاف و برخط اجرای قوانین مرتبط با حقوق زندانیان
راهکار سند تحول برای اِعمال هوشمند، شفاف و برخط اجرای آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط با حقوق زندانیان، به این نحو است:

اعلام حقوق و تکالیف زندانیان در زندان با روش های اطلاع رسانی متنوع و متناسب با شرایط زندانی و رعایت حقوق زندانیان با انطباق هوشمند آیین نامه ها و بخشنامه ها با شرایط زندانیان در حوزه هایی مانند: اسکان، بهداشت، امنیت، دسترسی به خدمات قضایی، مرخصی و برخورداری از نهادهای ارفاقی از طریق ارتقای «سامانه هوشمند مدیریت زندانی» و قابلیت دسترسی سلسله مراتبی سازمانی و مراجع نظارتی قوه قضاییه و اجرای ماده (112) آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور.

سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، دادستانی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و دادگستری استان ها، مسیول اجرای این راهکار هستند و مهلت اجرای آن تا پایان سال 1404 است.

– پیشگیری از وقوع تخلفات کارکنان زندان

سند تحول برای پیشگیری از وقوع تخلفات کارکنان زندان دو راهکار مشخص دارد:

راهکار اول: تسهیل گزارش دهی تخلفات از درون زندان به مراجع نظارتی قوه قضاییه با اجرای ماده (114) آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور.

سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، دادستانی کل کشور و دادگستری استان ها، مسیولیت اجرای این کار را برعهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال 1404 است.

راهکار دوم: ضبط صدا و تصویر زندان ها از طریق استانداردسازی و هوشمندسازی دوربین ها و استفاده از فناوری های نوین کنترل و پایش به منظور رعایت حقوق محکومان با حفظ محرمانگی داده ها و دسترسی سلسله مراتبی سازمانی و مراجع نظارتی قوه قضاییه.

مسوولیت اجرای این راهکار با سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور و دادگستری استان هاست و مهلت اجرای آن تا پایان سال 1404 است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راهکارهای سند تحول برای اعمال هوشمند حقوق زندانیان – خبرگزاری دیجیتوهان | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راهکارهای سند تحول برای اعمال هوشمند حقوق زندانیان – خبرگزاری دیجیتوهان | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.