روایت تامین مالی شرکت ها در مسیر دانش بنیانی شدن

آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش بنیان (34)

روایت تامین مالی شرکت ها در مسیر دانش بنیانی شدن

یک فعال دانش بنیانی در حوزه تولید تجهیزات نفت،گاز و پتروشیمی گفت: حمایت های تسهیلاتی برخی بانک ها از شرکت های دانش بنیان به عنوان شرکت های دارای ایده و تولیدات فناورانه قابل تقدیر است، اما برخی از به هر جهت معافیت های مالیاتی به دلیل صنعتی بودن شامل این شرکت نشد. جزییات مبالغ وام ها به دلیل سیاست های شرکت قابل بیان نیست، اما در هر صورت مناسب بود.

مجتبی ابوالفتحی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری دیجیتوهان گفت: حمایت های تسهیلاتی از شرکت های دانش بنیان به عنوان شرکت تولیدفناورانه با محوریت تامین نیاز داخل و صادرات، تا امروزخوب بوده است. هرچند جزییات مبالغ وام ها به دلیل سیاست های شرکت قابل بیان نیست، اما در هر صورت برای عدم توقف تولیدات و فعالیت شرکت مناسب بود. اما ضعف های حمایتی از این شرکت ها هنوز پابرجاست. به عنوان نمونه معافیت های مالیاتی به دلیل صنعتی بودن محصولات شامل این شرکت ها نشده است.  

مدیر شرکت دانش بنیانی فعال در حوزه تولید تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به فعالیت این شرکت دانش بنیانی گفت: با توجه به ماهیت تولیدات فناورانه فعالیت این شرکت  از سال 1368 آغازو با سرمایه ای معادل 100 هزار تومان کار را شروع کردو هم اکنون در مسیر تولید محصولات دانش بنیان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در حرکت است.

مدیر شرکت دانش بنیانی فعال در حوزه تولید تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی  ادامه داد: این شرکت  حدودا از سال 1396 روند دانش بنیان شدن را در پیش گرفت و البته که از همان ابتدای راه تسهیلات حمایتی دانش بنیانی از سوی صادرات در اختیار این شرکت قرار گرفت. شایان ذکر است که قبل از طی فرآیند دانش بنیانی شرکت ما در حال کار و درآمد زایی بود.

تسهیلات دانش بنیانی چطور است؟

ابوالفتحی گفت: حمایت های تسهیلاتی از ما به عنوان یک شرکت دانش بنیان خوب بوده است، اما به هر جهت معافیت های مالیاتی به دلیل صنعتی بودن شامل این شرکت نشد. جزییات مبالغ وام ها به دلیل سیاست های شرکت قابل بیان نیست، اما در هر صورت مناسب بود.

وی ادامه داد: معمولا بانک ها پس از ارزیابی صندوق معاونت علمی به جهت اینکه مطمین شوند شرکت ها توان بازپرداخت اقساط را دارند اعتبارسنجی انجام می دهندکه در این خصوص بانکی مانند صادرات به تعهدات گرداخت وام خود به شرکت های دانش بنیان به درستی عمل می کند اما مهمترین مسیله ای که برای ما وجود داشته است، بحث وثایق بانکی است. البته صندوق هایی وجود دارد که عنوان می کنند با کار کردن با این صندوق ها به مرور زمان امکان ارایه وثیقه بانکی پدید می آید.

دانش بنیانی شدن

ابوالفتحی ادامه داد: ولی باید توجه داشت که این نوع ضمانت نامه هزینه سنگینی را در پی دارد. از همین رو تاکید می شود که بهتر است در زمینه وثایق مساعدت بیشتری با شرکت های دانش بنیان انجام شود. بهتر است بررسی انجام شود که شرکت هایی که سابقه خوبی در اعتبار سنجی دارند بتوانند با وثیقه های ساده ای مانند چک و سفته نیز وام بگیرند.

وی ادامه داد: اتفاقی که می افتد این گونه است که در بدو مراجعه برای اخذ وام، صندوق می خواهد که نسبت به معرفی وثیقه مورد نظر اقدام کنیم، اما به نظر بنده باید اجازه دهیم که ارزیابی شرکت اتفاق بیفتد و نسبت به رتبه اعتباری که شرکت درخواست دهنده کسب می کند نسبت به اخذ وثیقه اقدام شود.

این مدیر شرکت دانش بنیانی گفت: موضوع وثیقه قطعا برای بانک و دریافت کننده وام مهم است، اما به عقیده بنده باید در این مورد اصلاحاتی صورت گیرد. این موضوع را با معاونت علمی ریاست جمهوری نیز مطرح کرده ایم و پاسخی که دریافت کرده ایم بر روندی که اجرا می شود تاکید داشت.

خشک کردن منابع با تقاضای شرکت های بزرگ

دانش بنیانی شدن

وی گفت: برخی از شرکت های بزرگ از منابعی که به دانش بنیان ها اختصاص دارد، وام اخذ می کنند، اما با توجه به نیاز بالای آنان دست کوچک تر از این منابع کوتاه می ماند. پس باید وزن دهی در صندوق اتفاق افتد که شرکت هایی که محصولات دانش بنیان سطح 1 تولید می کند و نوپا است، حمایت های بیشتری دریافت کند.

ابوالفتحی ادامه داد: همچنین شرکت هایی که فروش بالای 100 میلیارد تومان دارند نیز می توانند از محل های دیگری به جز منابع دانش بنیانی منابع کسب کنند به همین جهت بهتر است به جای اختصاص منابع تسهیلات دانش بنیانی به آنان نسبت به حمایت از شرکت های نوپا تر اقدام کنیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روایت تامین مالی شرکت ها در مسیر دانش بنیانی شدن" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روایت تامین مالی شرکت ها در مسیر دانش بنیانی شدن"، کلیک کنید.