معرفی دو کتاب جدید؛ در مسیر صلح و همگرایی منطقه ای

به گزارش دیجیتوهان، دو اثر علمی و متفاوت در مسیر صلح و همگرایی منطقه­ ای در آسیای جنوب غربی اخیرا به چاپ رسیده است. اولین کتاب مورد نظر کتابی تحت عنوان “نقش عمان در صلح ­سازی منطقه خاورمیانه 2020-2001” هست، که موجب تحسین بسیاری از نخبگان داخلی که در عرصه صلح فعالیت دارند، را برانگیخته است.

در کتاب نام­برده، مولف به مولفه­ های صلح و صلح ­سازی منطقه­ ای توسط سلطان قابوس فقید پرداخته شده است که چگونه ایشان توانسته کشور عمان را از کشوری بسیاری ضعیف به کشور فعال و ثروتمند و صلح ­جو مبدّل نماید. همچنین نویسنده کتاب، درصدد الگوبرداری برای مقامات و نخبگان کشوری و منطقه ­ای بر آمده است که چطور می­شود منطقه به همگرایی و صلحی­ گرم نائل گردد. در کتاب یاد شده، از مولفه ­های دور از ذهن و خارج از توانایی منطقه بحثی به میان نیامده و سعی نویسنده در این بوده است که با توجه به فاکتور و متغیرهای عینی و قابل دسترس برای نخبگان و ملل منطقه نسخه­ ای جامع معرفی گردد.

معرفی دو کتاب جدید؛ در مسیر صلح و همگرایی منطقه ای

همچنین از جمله نقاط قوت دیگر کتاب، می ­توان به الگوبرداری از کشوری مسلمان و همسایه ( نه ازکشورهای بیگانه خارج از منطقه ) نام برد که بدون هیچ­گونه تعصبی، نقاط قوت داخلی و نوع اتخاذ سیاست خارجی عمان را تجزیه و تحلیل نموده و الگویی مناسب برای تمام کشوهای منطقه معرفی         می ­نماید که موجب پذیرش ملل و نخبگان کشورهای منطقه گردد.

همچنین از همین نویسنده، در کتاب دیگری تحت عنوان، “جغرافیای صلح ایران و عربستان“، به چاپ رسیده است که نویسنده مجددا از بُعد دیگری به روند صلح گرم منطقه ­ای با تاکید بر روابط ج.ا.ایران و عربستان سعودی و اثرگذاری جغرافیای صلح، پرداخته است. مولف در کتاب یادشده در ابتدا به علل جدایی و تعارض در منطقه با مولفه ­های عینی و به دور از تعصبات شخصی پرداخته است. اما در ادامه کتاب شاهد نگارش بخشی به عنوان مولفه­ های تاثیرگذار در روند همگرایی و وحدت دو کشور هستیم؛ که نگارنده به ابعاد و شاخص­های قدرتمند در ایجاد روابطی نزدیک و راهبردی میان دو قدرت منطقه­  ای می ­پردازد.

در ادامه و بخش آخر کتاب، مولف به تاثیرات همگرایی و وحدت بر منطقه جنوب غرب آسیا می پردازد که بر مولفه­ ها و شاخص ­های مشترک میان کشورهای منطقه تاکید می­ نماید که راهگشای بسیاری از مشکلات می­ باشد. در مجموع در دو اثر یادشده به این مطلب اشاره دارد که می­توان به آینده منطقه و روابط بسیار امیدوار بود. توصیه می­گردد به علاقمندان صلح منطقه­ ای، دو کتاب نام­برده را مطالعه نمایند.

2323

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "معرفی دو کتاب جدید؛ در مسیر صلح و همگرایی منطقه ای" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "معرفی دو کتاب جدید؛ در مسیر صلح و همگرایی منطقه ای"، کلیک کنید.