شناخت دلایل ریزش مو؛ مهم ترین قدم برای انتخاب بهترین قرص برای رشد مو

ظاهر زیبا و آراسته، تناسب اندام و داشتن موهای پرپشت و مرتب از جمله معیارهایی هستند که افراد در طول زندگی خود برای به دست آوردن و حفظ آن بسیار تلاش می‌کنند. اما مشکل ریزش مو، کم پشت شدن و یا نازک شدن موها تا حد زیادی می‌تواند ظاهر شخص را تغییر دهد. از همین رو بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از ریزش مو و یا روش‌های تقویت و رشد مجدد موهای خود هستند. برای ریزش مو چه قرصی بخوریم؟ بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو چیست؟ بهترین قرص برای رشد سریع مو چیست؟ قرص رویش مجدد موهای ریخته شده چه نام دارد؟ این پرسش‌ها ممکن است جزو سوالات شما نیز باشند.

در این مقاله با بررسی انواع ریزش مو و علت‌های اصلی آن سعی داریم به شما در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین قرص برای ریزش مو کمک کنیم. در انتهای این مطلب نیز باهم بررسی می‌کنیم که برای ریزش مو چه قرصی بخوریم و چند نمونه از بهترین مکمل‌های تقویت‌کننده و ضد ریزش مو موجود در داروخانه را معرفی خواهیم کرد.

شناخت دلایل ریزش مو؛ مهم ترین قدم برای انتخاب بهترین قرص برای رشد مو

انواع ریزش مو و علائم آن چیست؟

زمانی می‌توان بگوییم ما در حال ریزش مو هستیم، که در طول روز ریزش بیشتر از ۱۰۰ عدد مو که ته آن‌ها پیاز مو هم دیده می‌شود، را شاهد باشیم. یا اینکه تعداد زیادی از موهای ما به صورتی بریزند که پیاز مو در آن‌ها دیده نمی‌شود و انگار از وسط مو قیچی شده است. در اینگونه موارد معمولا این نشانه‌ها، علائم یک بیماری زمنیه‌ای در نظر گرفته می‌شوند و احتیاج به درمان وجود دارد.

ریزش مو گاهی به شکل تدریجی و گاهی کاملا ناگهانی اتفاق می‌افتد. ممکن است این پدیده به صورت موقت ایجاد شده باشد و بعد از مدتی از بین برود ولی در برخی افراد هم به شکل دائمی خواهد بود. ریزش موی سر دارای انواع زیر است:

  • ریزش موی سر آندروژنیک: شایع‌ترین نوع ریزش مو (آلوپسی) است که به دلیل اختلال ارثی ایجاد می‌شود.
  • ریزش موی سکه‌ای: در قسمتی از سر، ابرو یا ریش و به صورت لکه‌ای اتفاق می‌افتد.
  • تلوژن افلوویوم: به دلایلی مانند تیروئید، جراحی، زایمان و یا کمبود ویتامین و آهن ایجاد شده و در آن فولیکول‌های پوست به طور همزمان وارد مرحله استراحت می‌شوند.
  • آناژن افلوویوم: بر اثر برخی داروهای قوی و درمان‌های شیمی درمانی اتفاق می‌افتد.
  • طاسی منطقه‌ای (آلوپسی آرئاتا): یک نوع عارضه خود ایمنی است که سلول‌ها به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث ریزش مو می‌شوند.
  • کچلی سر (تینیا کپیتیس): اختلال به وجود آمده در این نوع ریزش مو، نوعی عفونت قارچی سر است. نواحی کچلی به شکل دایره‌های کوچک دارای التهاب و قرمزی پوست درمی‌آیند.

علاوه بر موارد ذکر شده، انواع ریزش مو در زنان و مردان ممکن است متفاوت باشد.

انواع ریزش مو زنان چیست؟

معمولا ریزش مو در زنان ابتدا به شکل نازک شدن تار مو دیده می‌شود. این اختلال بعد از بلوغ و در چرخه افزایش سن اتفاق می‌افتد. ریزش مو در زنان به ندرت به طاسی ختم می‌شود و در اکثر موارد به شکل ضعیف و نازک شدن موها و یا کم پشت شدن ایجاد می‌شود. آلوپسی کششی یکی از انواع ریزش مو زنان است که بر اثر بستن و بافتن زیاد موها و یا صاف کردن و استفاده از مواد شیمیایی اتفاق می‌افتد. آلوپسی آندروژنیک، کچلی ناشی از عفونت قارچی و آلوپسی آرئاتا از دیگر انواع ریزش مو زنان هستند که در بخش قبل نیز ذکر شدند.

انواع ریزش مو مردانه کدامند؟

ریزش مو در مردان بعد از سنین بلوغ آغاز می‌شود و ممکن است تا سال‌ها طول بکشد. در مردان ریزش شقیقه مو اختلالی است که در قسمت فوقانی سر و در دو طرف پیشانی ایجاد می‌شود. آلوپسی آندروژنیک از شایع‌ترین انواع ریزش مو مردانه است که نتیجه عوامل ارثی می‌باشد.

ریزش مو در مردان به طور معمول به صورت ریزش شقیقه‌ مو است.

اگر بخواهیم به بهترین نحو تصمیم بگیریم که برای ریزش مو چه قرصی بخوریم، اولین نکته شناسایی علت اصلی این اختلال است. دلایل احتمالی برای ایجاد ریزش مو بسیار زیاد و متنوع هستند و در برخی موارد نیز ریزش مو ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری باشد.

علت ریزش مو چه می‌تواند باشد؟

زمانی که شما به دلیل اختلال ریزش موی سر به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه می‌کنید، تمامی عوامل مختلف که ممکن است علت ریزش موی شما باشد را بررسی خواهد کرد. این دلایل می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ریزش مو به علت آندروژنیک و وراثت
  • ریزش مو بعد از زایمان
  • ریزش مو بر اثر استرس‌های جسمی یا روحی
  • ریزش مو بر اثر کمبود آهن، زینک و سایر ویتامین‌ها
  • ریزش مو هورمونی
  • ریزش مو بر اثر مصرف داروهای خاص

راه‌های درمان ریزش مو شدید

همانطور که می‌دانید راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ریزش مو و درمان آن وجود دارد. رایج‌ترین درمان برای مبارزه با این اختلال بسیار شایع، درمان دارویی است. به خصوص برای ریزش مو آندروژنیک که فقط دو دارو برای درمان آن تایید شده است. این دو دارو ماینوکسیدیل و فیناستراید هستند که حتما باید توسط پزشک تجویز شوند.

علاوه بر این ریزش مو درمان‌های متنوع دیگری نیز دارد، مانند: لیزر تراپی، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، مزوتراپی و همچنین مصرف مکمل‌های حاوی آهن و زینک و درمان‌های خانگی ریزش مو.

برخی از مراقبت‌ها نیز در کاهش ریزش مو و جلوگیری از آن بسیار موثر عمل می‌کنند. به طور مثال استفاده مداوم از رنگ مو، دکلره، کراتین، اتو کشیدن و سشوار کشیدن بعد از حمام تا حد زیادی در بروز این اختلال سهیم هستند که کاهش دادن این موارد قطعا کمک‌کننده خواهد بود. همچنین سعی کنید از شانه غیرپلاستیکی استفاده کنید، دریافت آفتاب روزانه داشته باشید، موخوره‌ها را حذف کنید و از فرآورده‌های مراقبتی استفاده کنید.

در کنار تمامی موارد ذکر شده، استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین، آهن و زینک نیز دارای تاثیر بسیار خوبی در تقویت موها و جلوگیری از ریزش مو دارند. شرکت‌های دارویی طیف وسیعی از انواع مکمل‌ها، شامپوها و داروهای ضد ریزش مو را روانه بازار کرده‌اند، به طوری که انتخاب برای ما بسیار سخت شده است. در ادامه شما را با چند نمونه بسیار پرطرفدار و محبوب از قرص‌های ضد ریزش مو آشنا خواهیم کرد.

موثرترین قرص برای پرپشت شدن مو کدام است؟

انتخاب بهترین مکمل و قرص برای پر پشت شدن مو در میان انواع قرص و دارو کار چندان ساده‌ای هم نیست. برندهای بسیاری ادعا دارند که بهترین محصول را برای تقویت موهای شما تولید و روانه بازار می‌کنند. اما برای داشتن بهترین انتخاب از میان تعداد زیادی قرص باید پیش از هر چیز اطلاعات خوب و کافی درباره آنها کسب کنید.

از طرفی دیگر، شاید مشورت با یک پزشک مجرب به شما برای یافتن بهترین مکمل‌ها و قرص‌های مو کمک کند. زیرا این پزشکان علل ریزش موی شما را به‌درستی تشخیص می‌دهند و بر اساس آن بهترین قرص را برای پرپشتی موهای شما تجویز می‌کنند. اما به‌طورکلی، قرص‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در زمره بهترین‌ها قرار می‌گیرند و اثرات چشمگیری روی پرپشت شدن موهای سر شما خواهند داشت:

قرص بیوتین، بهترین قرص پرپشت کننده مو

با نگاهی به محصولات دارویی که به‌منظور افزایش رشد مو ها تولید شده‌اند؛ متوجه می‌شوید که بیوتین یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت مو است. بیوتین به تجزیه پروتئین، ماده‌ای که برای سلامت پوست، مو و ناخن ضروری است، کمک می‌کند. کمبود بیوتین خصوصاً در دوران بارداری موجب ریزش و کم پشتی موها می‌شود. به همین دلیل نیز مکمل‌ها و قرص‌های حاوی بیوتین برای پرپشت شدن مو و ضخیم‌شدن تار موها پیشنهاد همیشگی پزشکان و متخصصان می باشد.

قرص آهن برای قطع ریزش و تقویت موها

قرص آهن همیشه در صدر توصیه‌ها برای افرادی است که به دنبال بهترین قرص برای پرپشت شدن موهای سر خود می‌گردند، زیرا کمبود آهن با تضعیف ریشه مو و در نتیجه ریزش آنها ارتباط مستقیم دارد. کم پشتی موها و نازک شدن تار موها به دلیل فقر آهن خصوصاً در خانم‌ها بسیار شایع است. استفاده از قرص آهن را جدی بگیرید، زیرا کم‌خونی تهدیدی جدی برای سلامت موها محسوب می‌شود.

قرص ویتامین D مؤثر در پر پشت شدن مو های سر

تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین D برای رویش مو ها و تقویت آنها ضروری است و کمبود این ویتامین ریزش‌های شدید مو را در پی خواهد داشت. به همین دلیل مکمل‌ های دارویی حاوی ویتامین D به‌عنوان یک درمان برای ریزش مو محسوب می‌شوند. ویتامین D فولیکول‌های مو را برای رشد بیشتر تحریک می‌کند و موجب افزایش ضخامت تار موها می‌گردد.

قرص زینک برای قطع ریزش و پر پشتی مو

از دیرباز تا کنون زینک را به‌عنوان بهترین قرص مناسب برای پر پشتی موها می‌شناختند. زینک تأثیر بسزایی در سلامت و رشد موها دارد و کمبود آن ریزش موقت مو را در پی خواهد داشت. به همین دلیل نیز مصرف میزان مناسبی از قرص‌های زینک برای ضخیم‌شدن موها توصیه می‌شود. قرص‌های حاوی زینک نه‌تنها موجب تقویت موهای سر، بلکه تقویت مژه‌ها و تقویت ابروها نیز می‌گردد.

قرص امگا ۳ پرپشت کننده موهای سر

اسید چرب‌های امگا ۳ نیز از دیگر مواد موردنیاز برای سلامت موها هستند که بدن قادر به تولید آنها به‌صورت طبیعی نیست؛ بنابراین مصرف این قرص برای پرپشتی و افزایش حجم موها در موارد بسیاری ضروری به نظر می‌رسد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شناخت دلایل ریزش مو؛ مهم ترین قدم برای انتخاب بهترین قرص برای رشد مو" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شناخت دلایل ریزش مو؛ مهم ترین قدم برای انتخاب بهترین قرص برای رشد مو"، کلیک کنید.