بزرگترین پل های طولانی دنیا

عبور از موانع طبیعی مانند رودخانه ها دره ها یا پهنه های آبی وسیع همواره یکی از چالش های پیش روی بشر بوده است. اما مهندسی و خلاقیت انسانی این امکان را فراهم کرده تا با ساخت سازه های غول پیکر این محدودیت ها برطرف شوند. پل های طولانی و عظیم نه تنها مسیرها را کوتاه می کنند بلکه به عنوان نمادهایی از توانمندی های تکنولوژیکی و معماری هر دوره شناخته می شوند. درک مقیاس و پیچیدگی این سازه ها می تواند الهام بخش باشد و نگاهی عمیق تر به پیشرفت های زیرساختی جهان ارائه دهد.

بزرگترین پل های طولانی دنیا

آشنایی با بزرگترین پل های جهان در یک نگاه

پل ها سازه هایی هستند که برای تسهیل عبور و مرور بر روی موانع طبیعی یا مصنوعی ساخته می شوند. انواع مختلفی از پل ها با توجه به کاربرد مصالح و شرایط محیطی طراحی و اجرا می شوند که از ساده ترین پل های تیرپایه ای گرفته تا پل های معلق و کابلی پیچیده را شامل می شوند. در طول تاریخ ساخت پل ها همواره نشانه ای از پیشرفت تمدن بشری بوده است و امروز با بهره گیری از دانش و فناوری مدرن پل هایی ساخته می شوند که طول و مقیاس آن ها شگفت انگیز است و مرزهای مهندسی را جابه جا می کنند. این سازه های عظیم نقش حیاتی در شبکه های حمل ونقل جهانی ایفا می کنند و اتصال میان مناطق دوردست را ممکن می سازند.

نام پل مکان طول کل (متر)
پل دانیانگ-کانشان چین ۱۶۴,۸۰۰
پل چانگوا کائوسیونگ تایوان ۱۵۷,۳۱۷
پل بزرگ تیانجین چین ۱۱۳,۷۰۰
پل بزرگ کنگده چین ۱۰۵,۸۱۰
پل بزرگ وینان ویهه چین ۷۹,۷۳۲
پل بزرگ بانگ نا اکسپرس وی تایلند ۵۴,۰۰۰
پل بزرگ پکن چین ۴۸,۱۵۳
پل هوایی مترو مانیل فیلیپین ۳۹,۲۰۰
پل دریاچه پونچاترین ایالات متحده ۳۸,۴۴۲
پل مانچاک سوامپ ایالات متحده ۳۶,۷۱۰
پل مترو ووهان چین ۳۷,۷۸۸
پل شیخ جابر احمد الصباح کویت ۳۶,۱۴۰
پل یانگ کان چین ۳۵,۸۱۲

طولانی ترین پل های جهان

لیست طولانی ترین پل های جهان عمدتاً شامل پل های راه آهن پرسرعت و بزرگراه های مرتفع است که در کشورهای پرجمعیت و با نیاز به توسعه زیرساخت های حمل ونقل سریع ساخته شده اند. این پل ها اغلب از نوع تیرپایه ای یا ترکیبی هستند و بر روی دشت ها دره ها رودخانه ها یا حتی بخش هایی از دریاچه ها و خلیج ها کشیده شده اند. ساخت این سازه ها نیازمند برنامه ریزی دقیق منابع مالی عظیم و به کارگیری پیشرفته ترین تکنیک های مهندسی است. طولانی ترین این پل ها رکوردهایی جهانی را به خود اختصاص داده اند و نمادی از توانایی بشر در غلبه بر محدودیت های جغرافیایی به شمار می روند.

پل دانیانگ کونشان

پل بزرگ دانیانگ-کونشان با طول ۱۶۴,۸۰۰ متر عنوان طولانی ترین پل جهان را به خود اختصاص داده است. این پل بخشی از خط آهن پرسرعت پکن-شانگهای در چین است و در سال ۲۰۱۰ تکمیل و در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. ساخت این پروژه عظیم حدود چهار سال به طول انجامید و با مشارکت ده هزار نیروی کار و هزینه ای بالغ بر ۸.۵ میلیارد دلار به ثمر رسید. پل دانیانگ-کونشان بر روی حدود ۲۰۰۰ ستون استوار است و بخش قابل توجهی از آن حدود ۹ کیلومتر از روی دریاچه یانگچنگ عبور می کند. این سازه با استفاده از ۴۵۰ هزار تن فولاد ساخته شده و برای مقاومت در برابر بلایای طبیعی نظیر زلزله تا ۸ ریشتر و طوفان و همچنین برخورد مستقیم با کشتی ها طراحی شده است.

پل چانگوا کائوسیونگ

پل چانگوا-کائوسیونگ در تایوان با طولی معادل ۱۵۷,۳۱۷ متر دومین پل طولانی جهان محسوب می شود. این پل نیز بخشی حیاتی از شبکه راه آهن پرسرعت تایوان است و مسیر بین زوئینگ تا شهرستان جانگوا را پوشش می دهد. پل چانگوا-کائوسیونگ به طور خاص برای تحمل عبور قطارهایی با سرعت حداکثر ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است. یکی از ویژگی های برجسته مهندسی این پل انعطاف پذیری بالای آن است که به سازه اجازه می دهد در برابر حرکات گسل ها و زلزله های بزرگ مقاومت کند و بدون متحمل شدن آسیب جدی پایداری خود را حفظ نماید. این قابلیت در منطقه ای مانند تایوان که مستعد زلزله است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پل بزرگ تیانجین

پل بزرگ تیانجین با طول ۱۱۳,۷۰۰ متر یکی دیگر از سازه های عظیم در شبکه راه آهن پرسرعت چین است. این پل بخشی از مسیر پکن-شانگهای است و بین شهرهای لانگ فنگ و چینگ ساخته شده است. طراحی این پل به صورت مسیر مرتفع انجام شده تا فرآیند ساخت ساده تر شود و نیاز به سازه های مجزا برای عبور از روی راه آهن ها و جاده های موجود به حداقل برسد. پل تیانجین از تیرهای لوله ای پیش ساخته به طول ۳۲ متر تشکیل شده که هر یک وزنی حدود ۸۶۰ تن دارند. این رویکرد در ساخت سرعت اجرا را افزایش داده و در عین حال پایداری و استحکام لازم برای عبور قطارهای پرسرعت را فراهم کرده است.

پل بزرگ کنگده

پل بزرگ کنگده با طولی بالغ بر ۱۰۵,۸۱۰ متر سومین پل طولانی در مسیر راه آهن پرسرعت پکن-شانگهای به شمار می رود. این پل نیز مانند بسیاری از پل های طولانی چین نقشی کلیدی در تسهیل حمل ونقل ریلی پرسرعت ایفا می کند. سازه پل بزرگ کنگده بر روی مجموعه ای شامل ۳۰۹۲ پایه بتنی استوار شده است. طراحی این پایه ها و کل ساختار پل به گونه ای انجام شده که مقاومت بالایی در برابر زلزله های بزرگ داشته باشد. این سطح از آمادگی در برابر بلایای طبیعی ایمنی تردد قطارهای پرسرعت را در این مسیر تضمین می کند و نشان دهنده سطح پیشرفته مهندسی سازه در این پروژه است.

پل بزرگ وینان ویهه

پل بزرگ وینان ویهه با طولی حدود ۷۹,۷۳۲ متر شهرهای شیان و ژنگژو در چین را به هم متصل می کند. این پل بخشی از یک مسیر راه آهن پرسرعت است که زمان سفر بین این دو شهر مهم را تا دو سوم کاهش داده است. ساخت پل در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید هرچند خط آهن ژنگژو-شیان دو سال بعد در سال ۲۰۱۰ به بهره برداری رسید. پل بزرگ وینان ویهه با برخورداری از سیستم های پیشرفته زهکشی و تخلیه آب طراحی شده تا در برابر سیلاب های ناگهانی مقاوم باشد. این پل همچنین بخشی از تلاش های دولت چین برای توسعه زیرساخت ها در مناطق غربی و اتصال بهتر نواحی کمتر توسعه یافته به شبکه های اصلی حمل ونقل است.

پل بزرگ بانگ نا اکسپرس وی

بزرگراه مرتفع بانگ نا در تایلند با طولی بالغ بر ۵۴,۰۰۰ متر یکی از طولانی ترین پل های طبقاتی در جهان است. این بزرگراه شش بانده به اداره پست تایلند تعلق دارد و به سبک روگذر ساخته شده است. سازه پل از چندین دهانه کوچک تشکیل شده که هر یک شامل تیرهایی به شکل شاه تیرهای جعبه ای توخالی هستند. ساخت این پل در سال ۱۹۹۵ آغاز شد و پنج سال به طول انجامید و برای تکمیل آن حدود ۱.۸ میلیون متر مکعب بتن استفاده شد. کل پروژه بیش از یک میلیارد دلار هزینه دربرداشت. هدف اصلی از ساخت این پل کاهش ترافیک شدید در شهر بانکوک بوده است. با وجود اینکه تردد در این بزرگراه مشمول پرداخت عوارض است از زمان افتتاح با استقبال خوبی از سوی رانندگان مواجه شده است. چشم انداز این پل از جاده اصلی به شهر بانکوک طی دو دهه گذشته گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

پل بزرگ پکن

پل بزرگ پکن یک پل دره گذر طولانی با طول ۴۸,۱۵۳ متر است که در مسیر راه آهن پرسرعت پکن-شانگهای در چین قرار دارد. این پل نقش مهمی در شبکه حمل ونقل ریلی پرسرعت میان دو کلان شهر پکن و شانگهای ایفا می کند. عریض ترین دهانه این پل ۴۴ متر است. پل بزرگ پکن شامل یک بخش قوسی جعبه ای فولادی به طول ۱۰۸ متر است که آن را به یکی از بزرگ ترین پل های قوسی جعبه ای فولادی در زیرساخت راه آهن چین تبدیل کرده است. طراحی دره گذر این پل امکان عبور از موانع طبیعی و مصنوعی در مسیر را فراهم کرده و به پایداری و سرعت بالای قطارها در این خط کمک می کند.

پل هوایی مترو مانیل

پل هوایی مترو مانیل که به عنوان بزرگراه مرتفع اصلی در متروپولیتن مانیل فیلیپین عمل می کند طولی حدود ۳۹,۲۰۰ متر دارد. این پروژه که در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد شامل ساخت رمپ ها و جاده های مرتفع متعددی است که با هدف ایجاد یک سیستم حمل ونقل به هم پیوسته و بهبود زیرساخت های ترافیکی در پایتخت فیلیپین اجرا شده است. این بزرگراه مرتفع به کاهش تراکم ترافیک در مناطق پرجمعیت مانیل کمک شایانی کرده و دسترسی به نقاط مختلف شهر و اطراف آن را تسهیل نموده است. ساختار هوایی این پل امکان عبور از بالای خیابان های شلوغ و تقاطع ها را فراهم می آورد.

پل دریاچه پونچاترین

پل دریاچه پونچاترین در لوئیزیانای ایالات متحده با طولی معادل ۳۸,۴۴۲ متر شامل دو پل موازی است که از روی دریاچه پونچاترین عبور می کنند. این میان گذر به عنوان طولانی ترین پل پیوسته روی آب در جهان شناخته می شود. پایانه شمالی آن در مندویل و انتهای جنوبی آن در متری بخشی از منطقه کلان شهری نیواورلئان قرار دارد. این دو پل توسط حدود ۹۵۰۰ ستون بتنی پشتیبانی می شوند. پل اول در سال ۱۹۵۶ با هزینه ۴۶ میلیون دلار و پل دوم در سال ۱۹۶۹ با هزینه ۳۰ میلیون دلار برای مدیریت ترافیک رو به افزایش افتتاح شد. وسعت این پل به حدی است که در حدود ۱۳ کیلومتر از طول ۳۸ کیلومتری آن هیچ زمینی در هیچ جهتی دیده نمی شود.

پل مترو ووهان

پل مرتفع خط یک مترو ووهان در استان هوبئی چین با طولی حدود ۳۷,۷۸۸ متر طولانی ترین پل پیوسته مترو در سراسر جهان است. این پل بخشی حیاتی از سیستم حمل ونقل ریلی شهری ووهان است و امکان جابه جایی تعداد زیادی از مسافران را به صورت روزانه فراهم می کند. ساختار مرتفع این پل به مترو اجازه می دهد تا از بالای خیابان ها و موانع شهری عبور کند و مسیری سریع و بدون ترافیک را برای قطارهای شهری ایجاد نماید. این پل نشان دهنده توسعه گسترده زیرساخت های حمل ونقل عمومی در شهرهای بزرگ چین است و نقش مهمی در کاهش تراکم ترافیک شهری ایفا می کند.

پل شیخ جابر احمد الصباح

پل شیخ جابر احمد الصباح در کویت با طولی حدود ۳۶,۱۴۰ متر بزرگ ترین پروژه میان گذر دریایی در جهان است. این پل فاصله میان شهر کویت و منطقه صبیه در بخش شمالی کشور را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و زمان سفر را از حدود ۱.۵ ساعت به کمتر از نیم ساعت می رساند. این پروژه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: پل اصلی به طول ۳۶ کیلومتر که شهر کویت را به شهر آینده ابریشم (سیلک سیتی) متصل می کند و پل دوحه که کویت را به منطقه دوحه متصل می سازد. پل شیخ جابر احمد الصباح مجهز به سیستم های نظارت هوشمند حمل ونقل برای پایش ترافیک ردیابی وسایل نقلیه اضطراری و ثبت تخلفات ترافیکی است.

پل مانچاک سوامپ

پل مانچاک سوامپ در ایالت لوئیزیانای ایالات متحده با طولی حدود ۳۶,۷۱۰ متر یکی از طولانی ترین پل ها در سیستم شبکه بزرگراه های میان ایالتی آمریکا به شمار می رود. این پل در سال ۱۹۷۹ تکمیل شد و از روی باتلاق مانچاک عبور می کند. با وجود اینکه پل مانچاک سوامپ نسبت به برخی پل های طولانی دیگر دارای ترافیک روزانه کمتری است اما به عنوان نمادی از شگفتی مهندسی در ساخت سازه های بزرگ بر روی مناطق باتلاقی و چالش برانگیز شناخته می شود. این پل نشان دهنده توانایی مهندسان در غلبه بر محدودیت های طبیعی و ایجاد مسیرهای ارتباطی پایدار حتی در شرایط دشوار است.

پل یانگ کان

پل یانگ کان در چین با طولی حدود ۳۵,۸۱۲ متر یک پل راه آهن پرسرعت است که در مسیر راه آهن بین شهری پکن-تیانجین ساخته شده است. این پل به طور خاص برای عبور قطارهایی با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت یا حتی بیشتر طراحی شده است. احداث این پل نقش مهمی در کاهش زمان سفر بین دو شهر بزرگ تیانجین و پکن ایفا کرده و این زمان را از ۷۰ دقیقه به حدود ۳۰ دقیقه رسانده است. پل یانگ کان با فراهم کردن مسیری مستقیم و پرسرعت به بهبود کارایی و ظرفیت شبکه حمل ونقل ریلی در این منطقه کمک شایانی کرده است.

طولانی ترین پل معلق جهان

طولانی ترین پل معلق جهان پل چناق قلعه ۱۹۱۵ در کشور ترکیه است. این پل که در سال ۲۰۲۲ به بهره برداری رسید بر فراز تنگه داردانل در استان چناق قلعه قرار دارد. طول دهانه میانی این پل که فاصله بین دو برج اصلی آن است ۲۰۲۳ متر است که رکورد بلندترین دهانه پل معلق در جهان را به خود اختصاص داده است. ارتفاع پایه های این پل ۳۱۸ متر و طول کل سازه با احتساب بخش های ورودی به ۴.۶ کیلومتر می رسد. پیش از احداث این پل وسایل نقلیه برای عبور از تنگه داردانل مجبور بودند از کشتی استفاده کنند که سفری یک ساعته با احتساب زمان انتظار تا پنج ساعت به طول می انجامید. اکنون با استفاده از پل چناق قلعه ۱۹۱۵ این سفر تنها در حدود شش دقیقه انجام می شود.

طولانی ترین پل شیشه ای

جذاب ترین و هیجان انگیزترین پل های شیشه ای که بیشتر با هدف گردشگری ساخته می شوند تجربه ای منحصربه فرد از چشم اندازهای طبیعی را ارائه می دهند. در حال حاضر طولانی ترین پل شیشه ای در جهان پل باخ لانگ (به معنای اژدهای سفید) در ویتنام است. این پل که در آوریل ۲۰۲۲ افتتاح شد در ارتفاع ۱۵۰ متری بالای یک جنگل قرار گرفته است. پل باخ لانگ دارای عرضی معادل ۲.۵ متر و طولی برابر با ۶۳۳ متر است. این سازه شیشه ای با استفاده از شیشه های مقاوم ساخته شده و توانایی تحمل وزن همزمان حدود ۴۵۰ نفر را دارد و یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در منطقه خود محسوب می شود.

طولانی ترین پل های ایران

ایران نیز دارای پل های طولانی و مهمی است که نقش کلیدی در شبکه حمل ونقل کشور ایفا می کنند و برخی از آن ها رکوردهایی در سطح ملی یا منطقه ای دارند. این پل ها بر روی دریاچه ها رودخانه ها و دره های عمیق ساخته شده اند و نشان دهنده توانمندی های مهندسی داخلی هستند. از پل های کابلی مدرن گرفته تا پل های معلق هیجان انگیز و پل های تاریخی باستانی هر یک به نوبه خود اهمیت ویژه ای دارند. این سازه ها نه تنها ارتباط میان مناطق مختلف را تسهیل می کنند بلکه در برخی موارد به جاذبه های گردشگری نیز تبدیل شده اند و بازدیدکنندگان را به خود جذب می کنند.

طولانی ترین پل ایران

طولانی ترین پل ساخته شده در ایران پل شهید کلانتری است که بر روی دریاچه ارومیه احداث شده است. این پل طولی معادل ۱۷۰۹ متر دارد و بخشی از بزرگراه تبریز-ارومیه به شمار می رود. ساخت این پل نقش بسیار مهمی در کاهش فاصله میان دو شهر تبریز و ارومیه ایفا کرده و این مسافت را به حدود ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده است. پل شهید کلانتری در آبان ماه سال ۱۳۸۷ خورشیدی به بهره برداری رسید و از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از اصلی ترین مسیرهای ارتباطی در منطقه شمال غرب ایران مورد استفاده قرار می گیرد و عبور و مرور بر روی دریاچه ارومیه را تسهیل می کند.

طولانی ترین پل کابلی ایران

طولانی ترین پل کابلی در ایران پل کابلی لالی است که در استان خوزستان و بر روی رودخانه کارون قرار دارد. این پل در جنوب شهر لالی واقع شده است. دهانه مرکزی این پل کابلی ۲۵۶ متر طول دارد و طول کل سازه به ۴۶۰ متر می رسد. پل کابلی لالی با هدف اتصال دو شهر لالی و مسجد سلیمان و همچنین برقراری ارتباط میان میدان های نفت و گاز در دو سوی دریاچه سد گتوند ساخته شده است. این پل در مردادماه سال ۱۳۹۰ افتتاح شد و به بهبود دسترسی و تسهیل فعالیت های صنعتی و حمل ونقل در منطقه کمک شایانی کرده است.

طولانی ترین پل معلق ایران

طولانی ترین و مرتفع ترین پل معلق کابلی در خاورمیانه پل معلق مشگین شهر در استان اردبیل است. این پل در ارتفاع ۸۰ متری از سطح رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین شهر احداث شده است. پل معلق مشگین شهر دارای عرضی معادل ۹۰ متر و طولی برابر با ۳۶۵ متر است. این پل در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و به سرعت به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در استان اردبیل تبدیل گشت. عبور از روی این پل تجربه ای هیجان انگیز را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند و چشم اندازهای زیبایی از طبیعت اطراف را به نمایش می گذارد.

طولانی ترین پل جهان کدام است؟

طولانی ترین پل جهان پل بزرگ دانیانگ-کونشان در کشور چین با طولی حدود ۱۶۴,۸۰۰ متر است که بخشی از خط آهن پرسرعت پکن-شانگهای است.

طولانی ترین پل جهان در کدام کشور قرار دارد؟

طولانی ترین پل جهان پل بزرگ دانیانگ-کونشان در کشور چین واقع شده است.

طولانی ترین پل معلق دنیا کدام است؟

طولانی ترین پل معلق دنیا پل چناق قلعه ۱۹۱۵ در ترکیه است که دهانه میانی آن ۲۰۲۳ متر و طول کل آن ۴.۶ کیلومتر است.

طولانی ترین پل شیشه ای جهان کجاست؟

طولانی ترین پل شیشه ای جهان پل باخ لانگ (اژدهای سفید) در ویتنام است که طولی معادل ۶۳۳ متر دارد.

طولانی ترین پل ایران چیست؟

طولانی ترین پل ایران پل شهید کلانتری بر روی دریاچه ارومیه با طولی حدود ۱۷۰۹ متر است.

انواع پل های طولانی کدامند؟

پل های طولانی اغلب از انواع تیرپایه ای (Viaduct) معلق کابلی یا ترکیبی هستند که هر کدام برای شرایط و کاربردهای خاصی طراحی می شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بزرگترین پل های طولانی دنیا" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بزرگترین پل های طولانی دنیا"، کلیک کنید.