آیت الله رییسی؛ خادم الرضا و شهید خدمت

آیت الله رییسی؛ خادم الرضا و شهید خدمت

«خادم الرضا» و «سید محرومان»، تنها دو عنوان برای آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری بود که با پسوند «مردمی» وارد میدان خدمت شد و سرانجام نیز در شب میلاد امام ریوف، علی ابن موسی الرضا (ع) و در راه خدمت، به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

به گزارش دیجیتوهان، «نورنیوز» برش هایی از زندگی آیت الله رییسی را روایت کرده که در ادامه می توانید بخوانید: آیت الله سید ابراهیم رییسی آذرماه سال 1339 در محله نوغان مشهد دیده به جهان گشود. پدر وی حجت الاسلام سیدحاجی رییس الساداتی و همچنین مادر وی سیده عصمت خدادادحسینی از سلاله سادات حسینی بود و نسبتش از هر دو طرف به حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) می رسید. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذراند و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی نژاد شروع کرد. وی در سال 1354 جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه ای که با مدیریت آیت الله پسندیده تحت نظر امام خمینی  اداره می شد، تحصیل کرد.

در پی اهانت به امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات در 17 دی ماه سال 1356 و آغاز حرکت های مردمی، آیت الله رییسی در اجتماعات اعتراضی که مبدا اغلب آنها مدرسه آیت الله بروجردی (مدرسه خان) بود، شرکت داشت و در قالب هسته ای از طلاب انقلابی فعالیت می کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در دوره تربیتی که مرحوم شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تامین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی برگزار کرده بود، شرکت کرد و به دنبال شورش های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در مسجد سلیمان، به همراه گروهی از طلاب در قالب فعالیتهای فرهنگی به آن منطقه رفت. پس از بازگشت از مسجد سلیمان، مجموعه سیاسی- عقیدتی پادگان آموزشی صفر- دو در شاهرود را تاسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد.

ورود آیت الله رییسی به عرصه مدیریت از سال 1359 و با حضور در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد و پس از دو سال در تابستان 1361 همزمان با دادستانی شهر کرج، مسیولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده دار گردید.  حضور همزمان او در این دو مسیولیت، برای مدتی ادامه یافت تا آنکه به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال 1361 تا 1363، در این مسیولیت ایفای نقش کرد.

آیت الله رییسی در سال 1362 در سن 23 سالگی با دکتر جمیله سادات علم الهدی، دختر ارشد آیت الله سید احمد علم الهدی ازدواج کرد. وی در سال 1364 به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی ایشان در تهران آغاز شد.

بعد از رحلت امام خمینی (ره) آیت الله سید ابراهیم رییسی با حکم رییس قوه قضاییه وقت به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال 1368 تا 1373 به مدت پنج سال این مسیولیت را برعهده داشت. وی از سال 1373 به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد که تا سال 1383 ادامه یافت.

آیت الله  رییسی از سال 1383 تا سال 1393، به مدت ده سال معاون اول قوه قضاییه بود و از سال 1391 تا سال 1400 با حکم مقام معظم رهبری، دادستان ویژه روحانیت نیز بود.در سال 1376، وی به پیشنهاد برخی اعضای موثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت الله مهدوی کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت  به عضویت در آن شورا در آمد.

در اسفند 1394، آیت االله رییسی  به تولیت آستان قدس رضوی و 16 اسفند سال 1397 با حکم رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به ریاست قوه قضاییه منصوب شدند. آیت الله رییسی درسال 1400 با شرکت در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، با کسب بیش از 18میلیون رای مردم درانتخابات 28 خرداد 1400 به عنوان رییس جمهور انتخاب شد.

آیت الله رییسی سال 1385، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیه نخبگان استان خراسان جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که با کسب اکثریت آرا مردم انتخاب شد. دو سال پس از حضور در این مجلس، خبرگان ملت ایشان را به عنوان عضو هیات رییسه برگزید و عضویت ایشان در این جایگاه ، تا اتمام دور چهارم، با رای نمایندگان محترم مجلس خبرگان تمدید شد. آیت الله رییسی در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در اسفند 1394 نیز با کسب اکثریت قاطع آرا برای دومین بار به عنوان نماینده مردم خراسان جنوبی برگزیده شد و در جریان برگزاری ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، به عنوان نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفند 1402، آیت الله رییسی با کسب 82.57 درصد آرای مردم برای سومین بار به مجلس خبرگان راه یافت.

آیت الله سید ابراهیم رییسی، عصر یکشنبه 30 اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمامی همراهان به مقام رفیع شهادت نایل شد.

پایان خبر دیجیتوهان

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیت الله رییسی؛ خادم الرضا و شهید خدمت" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیت الله رییسی؛ خادم الرضا و شهید خدمت"، کلیک کنید.